Home
images/PHOTO-2022-06-20-20-24-26.jpg

Dziennik

Wolontariat

top wolontariat

JUBILEUSZ 30-LECIA 4 LO - 28-30 X 2022

top absolwenci

Teatr na Widoku

KKI 2019/2020

Drodzy Uczniowie,

informujemy, że egzaminy poprawkowe odbędą się w dniach:
23.08.2022r. o godz. 9.30 - matematyka (sala 308)
24.08.2022r. o godz. 9.30 - chemia, język polski (sala 308)
25.08.2022r. o godz. 9.30 - język angielski, język hiszpański (sala 308)

 

O tym, że warto marzyć potwierdził sukces uczniów w V Ogólnopolskiej Olimpiadzie Pedagogicznej „Edukacja-Wychowanie-Pomoc”. Sześcioro uczniów naszej szkoły od grudnia brało udział w eliminacjach – troje zakwalifikowało się do drugiego etapu, a dwoje wzięło udział w finale. Konkurs zakładał zdobycie wiedzy z pedagogiki, psychologii, neurobiologii, co było sprawdzane podczas testów, ale także musiało być ujęte w studium indywidualnego przypadku, którego też dotyczyła rozmowa z kandydatem w finale. „(Nie)równość w edukacji i życiu społecznym.

Konteksty online i offline” – to był temat zagadnienia, który był punktem wyjścia do opracowania celu diagnostycznego i pomocy dla opisywanej osoby. Mikołaj Żelaziński za swoją głęboką wrażliwość, ogromne serce i profesjonalne podejście do tematu otrzymał wyróżnienie (4. miejsce) opatrzone tytułem „Otwartego Serca”. Natomiast Joanna Hoderna zachwyciła komisję zastosowaniem wiedzy w praktyce oraz głębokim poświęceniem profesjonalizmem w pracy i została laureatką, a jej nagrodą jest indeks na UAM na kierunek: pedagogika/pedagogika specjalna.

Finał odbył w się w Poznaniu w UAM na Wydziale Studiów Edukacyjnych. Wzięło w nim udział 13 uczniów z całej Polski. Opiekunem merytorycznym, wsparciem i pierwszym krytykiem prac była pani Joanna Dolna. Mottem prac uczniów były słowa Miłosza Brzezińskiego: „Pomagając innym, pomagamy sami sobie” („Głaskologia”). Nasi uczniowie mieli również okazję pospacerować w Ogrodzie Botanicznym w Poznaniu. Zwiedzanie innych pięknych zakamarków stolicy Wielkopolski przerwał rzęsisty deszcz.

 

18 maja 2022 r. w 4lo odbyło się spotkanie z prof. historii z UAM w Kaliszu, panem Pawłem Sawińskim, który przedstawił licealistom i zaproszonym uczniom z SP Edukator, historię higieny osobistej, strojów i kosmetyków starożytnych Greków i Rzymian. Wydarzenie odbyło się w ramach cyklu "Spotkania z nauką". Z wykładu dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy na temat higieny, którą stosowali Rzymianie oraz sposobu ubierania się. W związku z tym, para szkolnych dziennikarzy postanowiła zadać panu profesorowi parę ciekawych pytań na temat higieny starożytnych.

1. Skąd wzięła się u Pana pasja do ciągłego pogłębiania wiedzy na temat starożytności?

- Moja pasja dotycząca antyku pojawiła się już w szkole podstawowej kiedy zainteresowała mnie przede wszystkim historia wojskowości starożytnej. Później rozwijałem swoje zainteresowania w liceum i na studiach historycznych. Po napisaniu pracy magisterskiej zacząłem się zajmować historią antyczną naukowo. Ważną rolę w rozwijaniu mojej pasji do starożytności odegrały na początku popularno-naukowe książki A. Krawczuka o starożytnym Rzymie, a później kolejni nauczyciele w szkole średniej i wykładowcy na studiach. To oni byli dla mnie inspiracją do pogłębiania mojej pasji historycznej.

2. Czy sposoby dbania o higienę Rzymian i Greków były również stosowane na innych kontynentach lub podbitych przez nich regionach?

- Oczywiście. Dbałość o higienę była podobna w tych wszystkich regionach, które wchodziły w skład rzymskiego cesarstwa. Na terenie różnych prowincji rzymskich powstawały systemy toaletowe (latryny) oraz budowano publiczne łaźnie, w których mieszkańcy mogli zażywać różnych kąpieli.

3. Czy łaźnie były dostępne dla każdego niezależnie od jego położenia społecznego?

- Generalnie tak. Z łaźni mogli korzystać wszyscy mieszkańcy miasta, w którym znajdowały się termy, nawet niewolnicy, którzy często chodzili tam ze swoim panami. W niektórych łaźniach były wydzielone pomieszczenia wyłącznie dla kobiet lub mężczyzn. Niektóre termy można było odwiedzać za darmo, a niektóre za symboliczną opłatą. Trzeba jednak pamiętać, że Rzymianie nie stosowali środków dezynfekujących takich jak np. chlor. Dlatego niekiedy łaźnie mogły być siedliskiem bakterii. Rzymski encyklopedysta Celsus odradzał np. uczęszczanie do łaźni osobom, które miały świeże rany, aby nie doszło do zakażenia.

4. Jak kobiety radziły sobie z miesiączką i czym pielęgnowały strefę intymną?

- Na ten temat nie wiemy zbyt wiele, a to dlatego, że autorami większości źródeł byli mężczyźni, których ten temat niezbyt interesował. Wiadomo jedynie, że kobiety używały podczas menstruacji wełnianych tamponów albo skórzanych szmatek, które były odpowiednikiem naszych podpasek higienicznych. Co ciekawe, w starożytności kobieta, która miała menstruację była uważana za „tymczasowo” nieczystą i nie mogła brać w tym czasie udziału w uroczystościach religijnych.

5. Czy Rzymianie się depilowali oraz jakie metody depilacji stosowali i czy powstały związane z tym zawody?

- Starożytni stosowali zabiegi depilacyjne. Wiemy, że kobiety greckie i zapewne rzymskie usuwały sobie włosy łonowe za pomocą opalania płomieniem z lampek oliwnych, co musiało być bolesnym zabiegiem. Takie praktyki potwierdzają źródła ikonograficzne i literackie (np. Arystofanes - komediopisarz ateński). Nie istniał jednak odrębny zawód, który się tym zajmował.

6. Czy kąpiele Greków wyglądały tak jak to było przedstawione w Odysei? Czy jest to wartościowe źródło historyczne?

- Kąpiele, o których pisze Homer w „Odysei” były zapewne bliskie rzeczywistości. Homer jest cennym źródłem historycznym, ale nie do czasów kultury mykeńskiej i wojny trojańskiej, której przede wszystkim dotyczą jego poematy, ale dla epoki w której najprawdopodobniej żył i tworzył, czyli VIII w. p.n.e.

Opracowanie: Mateusz Aleksandrzak i Jakub Pyziak

 

 

Poloneza czas zacząć!

Tuż przed majowym świętem licealiści mieli okazję nauczyć się poloneza, narodowego polskiego tańca, który symbolizuje pojednanie i nadzieję.

Warsztaty tańca to wspólne przedsięwzięcie  IV Liceum Ogólnokształcącego i Policealnego Studium Animatorów Kultury w Kaliszu. Zajęcia odbyły się w siedzibie liceum a poprowadziła je dr Anna Wytych-Wierzgacz, wykładowczyni Instytutu Choreografii i Technik Tanecznych na Wydziale Sztuk Scenicznych Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Policealnego Studium Animatorów Kultury w Kaliszu.

Uczestnicy warsztatów mieli nauczyć się poloneza, ponieważ jego wykonywanie jest jednym ze sposobów kultywowania tradycji i służy wyrażaniu narodowego ducha. Taniec jednoczy społeczność, jest powodem dumy, buduje poczucie przynależności. Trzeba przyznać, że uczniowie klas pierwszych wykazali się wielką determinacją i w błyskawicznym tempie opanowali najważniejsze figury tańca oraz choreografię. Wspólne wykonanie poloneza stało się  formą uczczenia Święta 3 Maja, upamiętniającego uchwalenie Konstytucji 3 Maja w 1791 r.

Warsztaty z 1a, 1c i chętnymi uczniami z innych klas zorganizowała pani Joanna Kucińska.

Po dwuletniej przerwie, spowodowanej pandemią COVID 19, wznowiliśmy DZIEŃ POLSKI. Jest to wydarzenie, które w naszej szkole odbywa się od 2004 roku, a jego główną ideą jest popularyzowanie polskich obyczajów, narodowych tradycji, rodzimej literatury, sztuki, nauki i sportu. Tematem przewodnim tegorocznych działań była KSIĄŻKA.

 

Choć główne obchody zaplanowano na 22 kwietnia 2022 r., to już we środę odbył się konkurs językowy, a w czwartek – szkolne dyktando, które przygotowały i poprowadziły panie Beata Sysiak i Beata Urbaniak. Laureatem konkursu językowego został Mikołaj Pogrzebienny z klasy 2f, natomiast tytuł Szkolnej Mistrzyni Ortografii zdobyła Gabriela Spież z klasy 3B1_G.

Podkategorie

Nasza szkoła

Szkoła latem

Nasza szkoła w obiektywie

Wydarzenia

Teatr na Widoku

Wydarzenia w naszej szkole

Jednorazowe i cykliczne

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Ok